سفارش تبلیغ
صبا ویژن

21 عامل موثر بر کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی به معنی کم شدن علاقه به فعالیت جنسی است. بعضی وقت‌ها از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، امری عادی است و سطح میل جنسی در طول زندگی متغیر خواهد بود. همچنین طبیعی است که گاه میل شما با میل شریکتان هماهنگ نباشد. با این حال کاهش میل جنسی ممکن است در درازمدت برای بعضی افراد ایجاد نگرانی کند. عوامل کاهش میل جنسی می‌تواند ناشی از مشکلات روحی-روانی، مشکلات جسمانی و یا مشکلات عاطفی و خانوادگی بین طرفین باشد. کم شدن میل جنسی در زن و مرد دلایل مختلفی دارد که با توجه به شرایط اجتماعی و خانوادگی ایجاد می شوند. 
نکته مهم این است که قبل از هر اقدامی، لازم است زوجین با دقت و مطالعه  بر رفتار خود و همسرشان، بررسی کنند که آیا عوامل جسمی و روانی مؤثر بر کاهش فعالیت‌های جنسی در هر یک از ایشان وجود دارد یا خیر؟ و پس از آن با اطلاع از دلیل کاهش تمایلات جنسی، اقدام به رفع علت نمایند. در این مقاله سعی شده است که مهمترین نکاتی که باید درمورد علت کاهش میل جنسی بدانید توضیح داده شود و برای بسیاری از آنها نیز راه حل های ساده و متناسب با طب سنتی و سبک زندگی سالم ذکر گردد.

1- عوامل جسمانی کاهش میل جنسی

افزایش سن و کاهش جذابیت

یکی از نگرانی های زنان و مردان، این است که فکر می کنند شاید به دلیل افزایش سن و کهولت، جذابیت خود را از دست داده اند، و دلیل کم شدن توجه همسرشان و دلسردی  و کاهش میل جنسی وی این مورد می باشد. یکی از مواردی که خانم ها باید رعایت کنند این است که بدانند چه چیزهایی میل جنسی همسرشان را تحریک می کند و آن ها را شناسایی و در زمان لازم به کار گیرند.

اما خانم ها حتما سعی کنند عوامل تحریک همسرشان را بشناسند و نسبت به رنگ ها حساس باشند. مثلا بدانند که لباس خواب شما چه طرحی و چه رنگی باید باشد تا همسرتان را تحریک کند. حتما از همسرتان بخواهید که برایتان تشریح کند که چه طرح و رنگی را دوست دارد و حتی اجازه دهید او برایتان خرید لباس را انجام دهد.

یا مثلا بدانید که جوراب شما در شوهرتان چه تاثیری دارد. پاهای شما در تحریک همسرتان واقعا مؤثرند. شاید حتی وی پاهای برهنه دوست داشته باشد. تمام این موارد ریز را شناسایی کنید و از آن استفاده کنید. این ها چیزهای کوچکی هستند که تأثیرات بزرگی دارند. گردنبند، رنگ تل سر، گوشواره، دستمال گردن و تمام زیور آلات شما، می توانند عوامل کشش و تحریک کننده میل جنسی همسرتان بشوند. شما باید تمامی آن‌ها را شناسایی کنید و از آن برای تحریک همسرتان استفاده کنید. همچنین بدانید همسرتان به چه نوع آرایش و مدل مو علاقمند است و در نهایت در مورد همسرتان دقیق باشید.

نکته دیگر اینکه معمولا هر قدر سن انسان افزایش یابد، احتمال کاهش روابط و میل جنسی بیشتر می شود؛ اما در مقابل وقتی رابطه جنسی در زوجین مسن روی می دهد، عموما رضایت بخش تر و دارای کیفیت بالاتری است و عشق و محبت در آن قوی تر است؛ چراکه با افزایش سن، زوجین خصوصیات یک رابطه جنسی خوب و رضایت بخش را می آموزند و از تجربه‌های خود استفاده می کنند.

عوامل کاهش میل جنسی - کم شدن میل جنسی - سالم بازار

مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ و زود انزالی

اختلال نعوظ و زود انزالی، از جمله اختلالات جنسی مسبب کاهش میل جنسی هستند و مردانی که به این اختلالات دچار هستند، در مورد توان جنسی خود نگرانند. این نگرانی دایمی، استرس، ترس و عدم اعتماد به نفس را برای شروع رابطه جنسی و یا ادامه رابطه جنسی با کیفیت به همراه دارد که این عوامل ضعیف میل جنسی مرد را تشدید می کند.

برای این افراد توصیه می‌شود که نگرانی و اضطراب را از خود دور نمایند و ضمیر ناخودآگاه خود را درگیر این مسأله نکنند تا به سرعت از این کسالت نجات یابند. بهترین روش برای دور کردن این حالت‌ها، استفاده از شیر بادام و کمی گلاب است، بدین منظور بهتر است هنگام خواب پنبه را به گلاب آغشته کرده و بالای سر خود بگذارند.

همچنین حکمای طب سنتی از قدیم الایام داروها و معجون های گیاهی متنوعی برای درمان مشکلات جنسی توصیه کرده اند که یکی از بهترین آنها برای درمان عدم نعوظ و رفع انزال زودرس در مردان، معجون راز نام دارد. شما می‌توانید اطلاعات دقیق این معجون و خواص آن را با کلیک بر روی ” معجون درمان زود انزالی راز ” مطالعه بفرمایید.

میزان سلامتی

کاهش سطح سلامتی، معمولا موجب کاهش روابط جنسی در مردان می شود؛ چرا که مردان برای برقراری رابطه جنسی، ناچار به صرف انرژی و نیروی فیزیکی بیشتری می باشند. اختلال نعوظ، استرس، خستگی و بیماری‌های قلبی و کلیوی دلایل اصلی امتناع مردان از رابطه جنسی است. فشار خون بالا، کلسترول و دیابت، باعث کاهش جریان خون به آلت تناسلی شده و میل جنسی را کاهش می‌دهد.

اما در زنان این چنین نیست؛ چرا که زنان برقراری رابطه جنسی را حتی در وضع ناخوشی و کسالت یک وظیفه می‌دانند و حتی در حالت ناخوشی برای برقراری رابطه جنسی مشکل خاصی نخواهند داشت.

 

عوامل کاهش میل جنسی - کم شدن میل جنسی - سالم بازار

تصویر ذهنی منفی از بدن

برخی افراد در ذهن خود از اندام و تصویر بدنی خود راضی نیستند. از این رو این افراد ممکن است اعتماد به نفس و در ادامه احساس جذابیت جنسی خود را از دست بدهند. برای نمونه، احساس شرمندگی از چاقی و یا اضافه وزن بیش از حد و فقدان لذت و میل جنسی و مشکلاتی که در فعالیت جنسی به همراه دارد، ممکن است میل جنسی فرد را کاهش دهد. به همین دلیل است که ورزش و فعالیت بدنی روزانه، عامل افزایش عزت نفس و میل جنسی افراد تلقی می شود.

مصرف داروهای شیمیایی

مصرف برخی داروها، ممکن است به طور تدریجی میل جنسی را کم کند یا از بین ببرد. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای ضدافسردگی، داروهای آرام بخش، قرصهای خواب آور، داروهای ضدفشارخون (این داروها باعث باریک و سخت شدن شریان های خون و کاهش جریان خون به الت تناسلی می شوند و در نتیجه امکان نعوظ از بین می رود)، داروهای آنتی هیستامین (ضد حساسیت)، داروهای ضدبارداری خوراکی، داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد ایدز، فیناستراید (داروی ضد هورمون جنسی مردان برای درمان بزرگی پروستات)، پروژسترون های مصنوعی مانند مدروکسی پروژسترون و داروهای مدر (باعث کاهش ماده معدنی روی می شود که برای تولید هورمون جنسی تستوسترون در بدن لازم است).

مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف مشروبات الکلی، می‌تواند باعث خاموش شدن میل جنسی شود و در ادامه میل جنسی همسر را هم از بین ببرد. در مورد مصرف مواد مخدر و مواد محرک نیز این قضیه صادق است. دخانیات، با تنگ کردن رگ‌های خونی، بر جریان خون به اندام‌های جنسی تأثیر منفی دارد. به علاوه، بنیه شما را ضعیف می‌کند و بیشتر افراد دوست ندارند آدم سیگاری را ببوسند. مصرف این مواد باعث کاهش جریان خون در دستگاه تناسلی می شود.

مصرف الکل نیز باعث کاهش سطح تستوسترون در بدن، کوچک شدن بیضه ها و کاهش اندازه آلت تناسلی و کم شدن میل جنسی می‌شود. ضمنا دخانیات موجب می شود که مقدار اکسیژن مصرفی کم شود و اندام ها نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

اگر شما نیز به دلایلی از کاهش میل جنسی ناشی از اعتیاد رنج می‌برید، در کنار داروهای تقویت جنسی مانند معجون کامیابی و معجون راز ، داروی ترک اعتیاد گیاهی حب الشفا نیز به شما توصیه می‌شود. برای اطلاع بیشتر در مورد این دارو بر روی عنوان آن کلیک کنید تا به صفحه مربوطه منتقل شوید.

کمبودهای هورمونی

تستوسترون، یکی از مهم ترین هورمون‌های جنسی در بدن است که با کاهش سطح این هورمون در بدن، میل جنسی کاهش می یابد. با افزایش سن مردان، میزان تستوسترون به صورت تدریجی کاهش می یابد. کاهش سطح تستوسترون حدود 1 درصد، در هر سال در بدن مردان می باشد.

البته همه مردانی که میل جنسی شان را از دست می‌دهند، دچار پایین آمدن تستوسترون نیستند، هر چند که بسیاری از آنها هم کمبود هورمونی دارند. تستوسترون با میل جنسی در زنان هم مربوط است. اما تعادل هورمونی در زنان بسیار پیچیده تر از مردان است و عوامل بسیاری در آن نقش دارد.

یائسگی

نیمی از زنان، زمان یائسه شدن (قطع قاعدگی) دچار کاهش میل جنسی می شوند، هر چند اعتقاد داشته باشند که باید زندگی جنسی خود را فعالانه ادامه دهند. تغییرات هورمونی و علائم یائسگی مانند خشکی واژن هنگام مقاربت، آمیزش جنسی را مشکل می کنند. افرادی که نسبت به همسرشان عشق و علاقه دارند، در زمان یائسگی هم از همدیگر لذت خوبی می برند.

کم خوابی

یکی از عوامل کاهش میل جنسی، خیلی زود از خواب برخواستن یا خیلی دیر به خواب رفتن یا دچار بی خوابی شدن یا قطع تنفس حین خواب است که این مشکلات خواب می تواند میل جنسی را مختل کنند. کم خوابیدن به خستگی و فرسودگی منجر می شود و خستگی هم میل جنسی را کاهش می‌دهد.

2- عوامل روحی-روانی در کم شدن میل جنسی

احساس رضایت از زندگی

هر قدر زوجین شادتر باشند، دلباخته همدیگر باشند، از شغل و زندگی خوبی برخوردار باشند و احساس رضایت و خوشبختی بیشتری از زندگی داشته باشند، تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی از خود نشان خواهند داد.

اگر احساس می کنید که صمیمت و ارتباط عاطفی شما کمرنگ شده، بهتر است کمی زمان صرف کنید تا نزدیکی عاطفی بیشتری احساس کنید چون رابطه جنسی بدون صمیمت باعث کاهش میل جنسی می شود و در واقع صمیمت تاثیر به سزایی در بهبود روابط جنسی دارد. شما باید یاد بگیرید که چگونه می توان بدون داشتن رابطه جنسی، عشق و دوست داشتن را ابراز کرد. در چنین شرایطی گفتگو، بغل کردن و نوازش می تواند موثر باشد.

از طرفی بروز مشکلات و اختلافات در زندگی مشترک نیز می تواند باعث کم شدن میل جنسی بعد از ازدواج شود. همچنین جدل ها و جر و بحث های مداوم، ارتباطات ضعیف عاطفی و خیانت در وفاداری از جمله موانع موثر در ایجاد صمیمت است و می تواند میل جنسی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

عوامل کاهش میل جنسی - کم شدن میل جنسی - سالم بازار

فشار عصبی  و استرس

ممکن است برخی افراد تحت شرایطی مانند استرس، بسیاری از کارها را به خوبی انجام دهند، اما تمایل جنسی مانند کارهای دیگر نیست. اضطراب و استرس کاری، مشکلات مالی، مراقبت از یک عضو بیمار خانواده و سایر عوامل استرس زا کاهش میل جنسی را به دنبال دارد. بنابراین برای کنترل استرس باید تکنیک های مدیریت استرس را بیاموزید و در شرایط استرس زا دور روابط جنسی را خط بکشید.

ترس از باردار شدن

یکی دیگر از موارد کوچک ولی مهم در هنگام آمیزش جنسی، نگرانی از باردار شدن می باشد. زن ها و مردانی که نمی خواهند صاحب فرزند شوند و سعی می کنند از شیوه جلوگیری طبیعی استفاده کنند، همواره یک نوع ترس را در وجود خود محبوس می کنند.

از آنجا که مرد در طول رابطه، مدام در فکر زمان و کنترل انزال خویش است و نمی تواند حواسش را کاملا معطوف به زن کند، عملا آنها رابطه جنسی را با یک ترس پنهان آغاز می کنند که این امر به روان آنها صدمه زده و لذت رابطه جنسی را برای طرفین کم می‌کند که در بلند مدت می‌تواند موجب کاهش میل جنسی شود.

برای رفع این مشکل قبل از هم بستری، زوجین می توانند در مورد نحوه جلوگیری با همدیگر مشورت کنند و به نتیجه زیبایی برسند تا استرس و اضطراب و نگرانی به همین سادگی بر طرف شود. معمولا استفاده از کاندوم به عنوان بهترین روش جلوگیری توصیه می‌شود که آن هم باید در وهله آخر هم بستری و نزدیک به انزال استفاده شود.

افسردگی

افسرده بودن و به دنبال آن مصرف بسیاری از داروهای ضدافسردگی، میل جنسی را مهار می کنند. این افراد به تنها چیزی که فکر نمی کنند ، همبستری و آمیزش است.

خشونت

برخی از زوجین از فعالیت‌های جنسی به عنوان یک ابزار آشتی مجدد پس از نزاع و بگومگوها استفاده می کنند. به خاطر داشته باشید پیوند این چرخه (نزاع – رنجش – جماع – اشتی) برای مرد و زن چرخه معیوب و غیرسالمی محسوب می گردد.

این به مفهوم آن است که ممکن است زوجی رابطه جنسی فراوانی با یکدیگر داشته باشند، اما کلیت رابطه از یک مشکل جدی رنج ببرد (بدون جماع رابطه ای نیز وجود نخواهد داشت). این موضوع در مورد مردان بیشتر صدق می‌کند و این گونه مردان، عموما خشونت ایجاد می کنند و سپس التماس می کنند و با این کار و تهیه هدیه و هم بستری می خواهند این نوع خشونت را جبران کنند.

زایمان علیه رابطه جنسی!

این باور غلط وجود دارد که پدر یا مادر شدن باعث کاهش میل جنسی می شود اما اصلا اینطور نیست بلکه بچه دار شدن تنها زمان شما را محدود خواهد کرد و ارتباط صمیمی شما را تا حدودی تحت تاثیر قرار می دهد. این در حالی است که بسیاری از خانم ها تا مدت ها بعد از زایمان چه به دلیل مسایل هورمونی و چه به دلیل مشکلات جسمانی دچار کاهش میل جنسی می شوند اما این موضوع گذرا است و با گذشت زمان برطرف می شود. بد نیست گاهی از اعضای نزدیک خانواده کمک بگیرید و مراقبت از فرزندتان را به او واگذار و زمانی را برای احیای رابطه زناشویی خود صرف کنید. یکی از مهم ترین راه کارها هم این است که زمانی که کودک تان خواب است با همسرتان رابطه جنسی برقرار کنید.

3- عوامل خانوادگی و عاطفی در کاهش روابط جنسی

مشکل در روابط و فقدان صمیمیت

آمیزش جنسی بدون صمیمیت، میل جنسی را از بین می برد. مشکلات حل نشده در رابطه زن و شوهر، یکی از مهم ترین عوامل کاهش میل جنسی است. نزدیکی عاطفی برای زنان، بخش اصلی یک رابطه جنسی است.

عدم تفاهم، اختلاف پنهانی و نارضایتی بیان نشده، اشکال در ارتباط برقرار کردن و خیانت کردن به اعتماد همسر، از جمله موانع رابطه صمیمی هستند که می تواند میل جنسی را کاهش دهد یا به کلی از بین ببرد. هنگامی که صمیمیت میان زوجین برقرار شود، میل جنسی هم باز خواهد گشت.

دور شدن از سالهای آغاز زندگی مشترک

مردانی که از تاریخ ازدواجشان خیلی گذشته، رابطه جنسی کمتری دارند؛ اما مدت ازدواج، عامل پیش بینی کننده مهمی برای زنان به شمار نمی آید. البته تعداد روابط جنسی در مردان معمولا نسبی است.  همچنین وقتی شما مدت نسبتا زیادی با همسرتان زندگی کرده باشید، تمایلات جنسی تان به تدریج آرام تر می شود. این مساله ای خاص نیست و در واقع شما پس از مدتی به برخی از جنبه های زندگی عادت می کنید.

زن و شوهری که از امور جنسی به عنوان یک عادت استفاده می کنند، نباید انتظار آیندهای پر هیجان داشته باشند؛ در حالی که زوجینی که عاشق هم هستند، در سنین بالا هم آمیزش موفقی خواهند داشت و از این کار لذت خواهند برد و عشق و علاقه شان نسبت به هم بیشتر خواهد شد.

برای حل این مشکل کافی است کمی در زندگی تان تغییر ایجاد کنید و مطمئن باشید با تغییر عادات، تمایلات جنسی شما بیشتر می شود. فراموش نکنید این تغییرات میتواند ظاهری و یا رفتاری باشد.

تعویض زمان های آمیزش، تغییر حالتهای آمیزش، تغییر مکان های آمیزش و عوامل دیگر، نکاتی هستند که متأسفانه توسط زوجین فراموش می شوند. باید به تنوع در حالات جنسی توجه کرد؛ زیرا که زن و مرد جاافتاده دیگر یک کودک ناشی نیستند که با یک رابطه ساده ارضای روحی شوند.

بدانید در صورت افزایش سن، وظیفه شما در قبال همسرتان بیشتر می شود و او خواستار لذت بیشتری است، چون او عاقل و کاملا بالغ شده و نیازهای خود را بهتر می شناسد. پس همواره سعی کنید در امور جنسی توان خود را حفظ کنید.

 

عوامل کاهش میل جنسی - کم شدن میل جنسی - سالم بازار

عدم گفتگوی زوجین در مورد رابطه جنسی

زوج‌هایی که رابطه جنسی چندانی با یکدیگر ندارند، همچنین در مورد آن نیز خیلی کم و به ندرت بحث و گفتگو می کنند؛ عادت کرده اند که رابطه جنسی اندکی داشته و از گفتگو کردن در مورد آن نیز بی نیاز باشند. هر قدر زوجین رابطه جنسی بیشتری با یکدیگر داشته باشند، بیشتر هم درباره آن بحث می کنند. این بحث نکردن ها باعث تفاهم کاذب می شود و صرفا رنجش و تنفر به بار می آورد که دیر یا زود خود را آشکار می سازد و موجب کاهش میل جنسی خواهد شد.

تعداد فرزندان

گرچه فرزند بیشتر محصول رابطه جنسی بیشتر است و حضور فرزندان می‌تواند نمایانگر ثبات در ازدواج باشد، اما در عین حال زوجین بایستی خیلی خلاق باشند تا بتوانند در حضور تعداد زیاد فرزندان خود در منزل، رابطه جنسی داشته باشند. بنابراین، می توان فرزند کمتر را به معنی فرصت بیشتر برای رابطه جنسی قلمداد نمود.

مراقبت از فرزندان

مراقبت از بچه به خودی خود، میل جنسی را از بین نمی برد؛ اما ممکن است زن و مرد به علت مشغولیت به بچه ها، فرصتی برای رابطه صمیمی پیدا نکنند. در این شرایط معمولا مردان بیش از زنان، فرزند خردسال خود را به عنوان یک مانع و مخل زندگی جنسی می‌دانند و کمتر آغازگر رابطه جنسی می‌شوند. بنابراین لازم است والدین برای حل این مشکل راهکار مناسبی بیاندیشند. برای مثال کودک را ابتدای شب به رختخواب هدایت کنند، تا بتوانند فرصت هم آغوشی با همسر خود را فراهم آورند.

داد و ستد جنسی

نگاه برخی زنان به رابطه جنسی، تلقی به عنوان یک خدمت قابل معامله است؛ یعنی در قبال برقراری رابطه جنسی، همواره از شوهران خود چیزی مطالبه می کنند. از آنجایی که با این نگرش، روابط جنسی بر مبنای عشق و صمیمت استوار نیست؛ اولا، نمی تواند بیانگر رابطه‌ای پایدار و باثبات باشد؛ ثانیا، به تدریج رابطه جنسی قداست خود را از دست می‌دهد.

احتمال جدایی و متارکه

زوجینی که به دنبال جدایی از یکدیگرند، رابطه جنسی کمتری با یکدیگر خواهند داشت و معمولا قبل از طلاق رسمی و قانونی بین آنها طلاق و جدایی عاطفی اتفاق می‌افتد. در اینگونه موارد زوجین اغلب سعی می کنند از صمیمیت میان خود کم کنند و این باعث کاهش میل جنسی بین آنها خواهد شد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد به مواردی بپردازیم که می‌تواند باعث سردی جنسی یا کاهش میل جنسی در زوجین شود و آن‌ها را از حال خوب و لذت بخش و زندگی شیرین و پر مهر و محبت دور کند. همچنین راه کارهایی نیز برای رفع برخی از مشکلات ارائه گردید.

پس زوجین عزیز بهتر است کوشش کنند تا مشکلات را پشت سر گذارند و از این نعمت زیبا و لطیف که هدیه الهی است به نحو احسن استفاده کنند و لذت ببرند. چراکه هر کس از این نعمت و رحمت الهی نتواند سود ببرد، زیان کار است.

همچنین زوج‌های جوان باید به یاد داشته باشند که ایجاد روابط خوب و نیکو و حسنه، موجب می شود زوجین زود پیر نشوند و همیشه جوان و شاداب بمانند. اگر زوجین نسبت به هم مشتاق باشند، لذت زیبایی از همدیگر خواهند برد که نتیجه اش عشق الهی است.

این اشتیاق زمانی به دست می آید که زوجین تصمیم بگیرند اصلاح شوند و زندگی جدیدی بسازند. ساختن زندگی در صورتی امکان پذیر است که زوجین مصمم شوند متحول شوند و با همکاری یکدیگر زندگی را از نو بسازند.

 

منبع: سالم بازار